Bewuste Bouwers, beste buren!

Mall of The Netherlands: een gigantisch project met een Best Practice

Het oude winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam wordt getransformeerd tot een volledig overdekt complex van 117.000 vierkante meter; het grootste winkelcentrum van Nederland. Mall of the Netherlands, zo heet het nieuwe winkelcentrum, krijgt meer dan 200 winkels, zo’n 50 gelegenheden met horeca en leisure, een bioscoop met 2200 stoelen en 4000 gratis parkeerplaatsen. Een ambitieus plan, dat wordt gerealiseerd tussen geopende winkels met winkelend publiek.

Deze herontwikkeling wordt uitgevoerd door Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling Speciale Projecten, samen met nevenaanneming. Patricia Engelbert van Bevervoorde voerde voor Bewuste Bouwers de audit uit op dit grootschalige project en gaf een terechte 9,2, inclusief een Best Practice en twee Goede Voorbeelden. Reden voor Bewuste Bouwers om langs te gaan met gebak om de medewerkers persoonlijk te feliciteren met dit mooie behaalde resultaat.

Bovenop de bioscoop

We werden vriendelijk ontvangen door Ferhan Deniz (junior adviseur duurzaamheid). Na het inschrijven bij de ‘portier’ zijn we naar de bouwplaats gelopen en ontmoetten we Justin Zwiers (hoofd uitvoerder) in het voormaling ING-kantoor, dat nu dienst doet als uitvoerders-/projectbureau. Justin nam ons mee voor een rondleiding over de bouwplaats. Het blijkt een gigantisch project te zijn met twee delen: noord en zuid. Wat langere tijd hebben we stilgestaan op het gedeelte wat de bioscoop moet gaan worden. Hier werden vloerdelen gehesen en op hun plek gelegd. De bioscoop komt bovenop een deel van de winkels. Indrukwekkend om te zien. Verderop hadden we mooi uitzicht over het project wat goed weergaf hoe te midden van het winkelend publiek wordt gewerkt.

  

Informatieve bouwschutting

Tijdens de rondleiding valt de omheining van het project direct op. Deze bestaat uit stevige gekleurde, houten beplating. Op verschillende plaatsen op deze omheining staat dat het een Bewuste Bouwers-project is en dat vragen, klachten en tips via verbeterdebouw.nl gaan. Op de omheining van het project staan artist impressions, de betrokken partijen en reclame van toekomstige gebruikers. Ook zijn er diverse kijkgaten voor passanten, waarvan sommigen op ooghoogte van passanten in rolstoelen/ scootmobiels en kinderen. Met deze bouwschutting met duidelijke en uitgebreide informatie voor belangstellenden hebben we dan ook gelijk het eerste Goede Voorbeeld te pakken (op de pijler Omgeving, onderdeel Bewustwording & Communicatie).

 

Winkels bereikbaar

Op de pijler Veilig (onderdeel Maatregelen) zien we het tweede Goede Voorbeeld: Voor dit project zijn stalen loopbruggen aangeschaft. Deze worden onder andere gebruikt voor de bereikbaarheid van winkels tijdens de bouw. De bruggen zijn solide en eenvoudig (de-)monteerbaar. Ze kunnen daardoor makkelijk worden ingezet op verschillende plekken op nieuwe projecten.

Vijf soorten hesjes voor de veiligheid

Maar dan … de Best Practice! Tijdens de rondleiding vallen de diverse hesjes links en rechts al op. Medewerkers van het project zijn voor winkelend publiek en passanten duidelijk herkenbaar door de opvallende gekleurde hesjes met het logo van Mall of the Netherlands. De vijf soorten hesjes vergroten de herkenbaarheid en veiligheid: geel voor bouwplaats medewerkers algemeen, blauw voor bezoekers, rood voor huurders, groen voor riggers en oranje voor bouwplaats medewerkers algemeen brandvertragend. In het kader van de veiligheid (Bewustwording & Communicatie) is dit gekenmerkt als een Best Practice.

Bewuste Bouwers gebak

De rondleiding werd even onderbroken voor het koffiemoment met Bewuste Bouwers-gebak. Een enthousiaste menigte werd toegesproken door Marco Waarts (coördinerend auditor Bewuste Bouwers) die de groep feliciteerde met de behaalde score en benadrukte dat ze trots mag zijn op het project en de manier waarop zij het uitvoeren. Laat het een mooi voorbeeld zijn voor anderen!

   

‘Bewuste Bouwers toont aan dat we bewust bezig zijn met de omgeving’

Ook Kees-Jan Dekker (bouwplaatsmanager) is enthousiast. “Het is een inspirerend en uitdagend project, doordat het bouwproject zich in een geopend winkelcentrum bevindt. Ik ben blij met het zeer goede cijfer dat we hebben gekregen en naar mijn mening is de score ook terecht. Het prachtige cijfer komt voornamelijk door de plezierige samenwerking met het omgevingsmanagement.” Op de vraag wat voor hun de meerwaarde van Bewuste Bouwers is, hoeft Kees-Jan niet lang na te denken: “Een correcte uitstraling richting de omgeving is van belang waarbij Bewuste Bouwers het meetbaar maakt en aantoont dat we correct en bewust bezig zijn met de omgeving.”

Luxe versstraat

Nadat iedereen weer aan het werk ging, werd de rondleiding vervolgd naar het deel van het winkelcentrum dat al is afgerond. De sloop van het winkelcentrum is in 2015 gestart, de oplevering is gefaseerd gepland. Het laatste deel wordt in 2020 opgeleverd. Een deel, de versstraat Fresh!, is al opgeleverd. Bijzonder om dit deel te bewonderen: Fresh! heeft een luxe sfeer met een internationale uitstraling.

Boven de norm

Zoals uit de Best Practice en Goede Voorbeelden blijkt, scoort het project op de pijlers Veilig en Omgeving erg goed. Maar ook op de andere pijlers (Vakmensen, Milieu en Verzorgd) van de gedragscode van Bewuste Bouwers scoort het project boven de normen. Met een gemiddelde score van een 9,2 voldoet het project ook aan de eisen voor 2 credits voor het BREEAM-certificaat.

‘Terecht een project om trots op te zijn’

Voor Patricia Engelbert van Bevervoorde (auditor Bewuste Bouwers) was het een geweldig project om te auditen: “Vorig jaar ben ik met een vastgoedclub speciaal naar Stockholm gevlogen om het voorbeeld voor dit mooie project te bekijken van dezelfde eigenaar (Unibail-Rodamco): de Mall of Scandinavia. Het was voor mij dan ook fantastisch om te zien wat de plannen en ambities zijn voor de Mall of the Netherlands. Bij de realisatie van het project zet Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling Speciale Projecten alle mogelijke manieren in om de overlast voor omwonenden en winkelend publiek te voorkomen en beperken. Naast de Best Practice en de twee Goede Voorbeelden, is het bevlogen en vakkundige team me het beste bijgebleven. Terecht een project om trots op te zijn!”

Wil je meer weten?  

Meer informatie over Mall of the Netherlands? De websites  https://www.mallofthenetherlands.com/nl/ en https://leidsenhagevernieuwt.nl/toekomst/ geven veel informatie en mooie beelden.