Bewuste Bouwers, beste buren!

Fietsend langs de Rotterdamsebaan

Fotograaf: Jurriaan Brobbel

Best Practice voor Combinatie Rotterdamsebaan

Maandagochtend 5 augustus 10:00 uur: de keet aan de Laan van Hoornwijck in Den Haag stroomt vol met teamleden van het project de Rotterdamsebaan. Iedere eerste maandag van de maand komt iedereen hier samen en geeft projectleider Martin Potter een stand van zaken van het project, de jarigen van de afgelopen periode worden in het zonnetje gezet en de mijlpalen worden uitgelicht. Aangezien dit project een 9.1 scoorde met de audit van Bewuste Bouwers bleek dit een mooi moment voor Marco Waarts (coördinerend auditor Bewuste Bouwers) en Annemarie Verschoor (marketing- & communicatiemanager Bewuste Bouwers) om aan te sluiten met Bewuste Bouwers-gebak en aandacht te besteden aan het behaalde resultaat.  

Mijlpalen

De Rotterdamsebaan wordt de nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de centrumring van Den Haag. Een gigantisch infra-project met als doel Den Haag beter bereikbaar te maken voor autoverkeer. De complexe omgeving waarin het project wordt gerealiseerd zorgt soms voor grote uitdagingen, maar met een enthousiast team is al veel bereikt. Martin Potter vertelt: “Na twaalf dagen hard werken is de kruising Binckhorstlaan-Mercuriusweg weer open voor verkeer. We hebben te maken gehad met verschillende weertypes: van extreme hitte tot de vele regen die is gevallen. Dit maakte het werk niet altijd even makkelijk, maar iedereen heeft keihard gewerkt om de werkzaamheden hier op tijd af te krijgen. Complimenten voor iedereen!”. Martin Potter vertelt ook dat Combinatie Rotterdamsebaan met een Social Return-verplichting werkt. Op deze manier wil zij meer werkgelegenheid creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Op dit moment hebben wij de grens van honderd procent bereikt. Dat wil zeker niet zeggen dat we er nu mee stoppen, integendeel. We gaan ermee door. Het is een fantastisch middel om mensen terug te laten keren in de maatschappij. Hier ervaren we van de Social Return-medewerkers veel enthousiasme en betrokkenheid”, vertelt Martin Potter.

Fotograaf: Frank Jansen

Daar gaat FLIP!

De Combinatie Rotterdamsebaan laat zien dat in grote mate rekening wordt gehouden met de omgeving, veiligheid, vakmensen, milieu en verzorging; kortom, de vijf pijlers van de gedragscode van Bewuste Bouwers. Uit de audit, uitgevoerd door auditor Patricia Engelbert van Bevervoorde, blijkt dat de Combinatie Rotterdamsebaan het dik voor elkaar heeft. Op alle pijlers scoort het project, met een gemiddelde van een 8.1, boven de norm. Tel daar een Best Practice bij op en je komt uit op een prachtig eindcijfer van een 9.1.

De bouwcombinatie schrijft regelmatig een prijsvraag uit voor de omgeving. Het winnende idee van de laatste prijsvraag met betrekking tot hinderbeperking is FLIP: Fietsend Lid In Projectteam. Dit idee is ontstaan omdat dagelijks veel fietsers het project passeren. FLIP is een gezamenlijke interne audit van de Combinatie Rotterdamsebaan en de opdrachtgever, waarbij leden van de verschillende projectteams om beurten langs het project fietsen. Ze kijken naar verbeterpunten voor de veiligheid rondom het project. Dylan van der Louw (omgevingsmanager): “Het is belangrijk dat verschillende medewerkers de rol van FLIP vervullen. Hierdoor ontstaat ook grote betrokkenheid bij de medewerkers. Een FLIP-ronde doen wij altijd samen met onze opdrachtgever en dat bevalt ons erg goed. Het is mooi om te zien dat de FLIP als Best Practice wordt gezien.”

Ook Marco Waarts is enthousiast: “FLIP is een origineel én waardevol idee. Oog voor de veiligheid in deze uitdagende omgeving is van groot belang. Daarnaast is het mooi dat de omgeving door middel van de prijsvraag wordt betrokken bij het project. We zien dit bij Bewuste Bouwers als een Best Practice. Je ziet, het hoeft niet eens zo ingewikkeld te zijn, maar met extra aandacht voor de veiligheid in de omgeving kom je een heel eind. Dit kan zeker als inspiratie dienen voor andere bouwprojecten.”

Fotograaf: Jurriaan Brobbel

Uitkijkpunt

“Ook het Goede Voorbeeld van dit project wil ik niet onderbelicht laten”, vertelt Annemarie Verschoor. “Via een uitkijkpunt kunnen belangstellenden naar de werkzaamheden van het project kijken. Indrukwekkend om te zien en heel leuk voor geïnteresseerden om te volgen wat er in hun omgeving gebeurt.”

Langs de meetlat

Dylan van der Louw is trots op het hoge audit-cijfer. “Het is vooral een teamprestatie van iedereen die zich elke dag inzet voor het project. Het is een geweldig project waarbij veel disciplines met elkaar samenwerken. Een technisch hoogstaand project in een complexe en heel diverse omgeving. Dit maakt het zeer uitdagend om voor dit project te werken.” Natuurlijk zijn wij nieuwsgierig wat voor deze bouwcombinatie de meerwaarde van Bewuste Bouwers is. “Het is fijn dat er een organisatie is die onafhankelijk jouw project langs de meetlat legt. Een onafhankelijke blik kan heel verfrissend zijn en inzicht verschaffen in de manier waarop anderen naar je project kijken. Vooral wanneer je zelf elke dag volop in het project zit, is dit erg fijn”, aldus Dylan van der Louw.

Fotograaf: Frank Jansen

Over de Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan betreft de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de A4 en A13 en het centrum van Den Haag. Het project ligt in de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Het maakt de Haagse regio beter bereikbaar voor autoverkeer. Automobilisten kunnen na de realisatie van de Rotterdamsebaan gebruik maken van een extra verbinding tussen de A4, A13 en de centrumring van Den Haag. Dit biedt een alternatief voor huidige routes door Leidschendam-Voorburg, Rijswijk of de Utrechtsebaan (A12).

In opdracht van gemeente Den Haag realiseert Combinatie Rotterdamsebaan dit project. Combinatie Rotterdamsebaan is een samenwerkingsverband van BAM Infra, BAM Infra Verkeerstechniek, Wayss & Freytag Ingenieubau, Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra en Vialis. Hun partners zijn DÜRR Austria en Verboon Maasland.

Het project Rotterdamsebaan bestaat uit vier deelprojecten:

  1. Herinrichting en ontvangst schacht tunnel aan de Binckhorstzijde.
  2. Boortunneltraject Victory Boogie Woogietunnel.
  3. Herinrichting en toerit en aanleg Molentvlietpark aan zijde Vlietzone.
  4. Aanleg verdiepte ligging onder Laan van Hoornwijck en knooppunt Ypenburg.

Aan zowel de Binckhorstzijde als de Vlietzijde wordt eerst een gangbare tunnel met tunnelingangen gemaakt. Daarna wordt een ruim 1,6 kilometer lange tunnel geboord met een diameter van circa tien meter. Medio 2020 is de oplevering van de Rotterdamse baan gepland.

Meer informatie

Meedoen aan de nieuwe prijsvraag?

Klik hier om de nieuwe prijsvraag te bekijken. 

Fotografie

Foto’s zijn gemaakt op het werkterrein van de Rotterdamsebaan. Namen van de fotografen staan bij de desbetreffende foto. 

Fotograaf: Peter van Oosterhout