Bewuste Bouwers, beste buren!

BLVC Café in Stadskantoor Utrecht: tips om een beste buur te zijn

BLVC Café

BLVC, ofwel Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie. Voor bouwplaatsen en opdrachtgevers cruciale factoren voor het goed slagen van een project. Alleen als je voldoende aandacht besteedt aan deze onderwerpen, kun je een beste buur zijn.

Op 5 oktober jl. vond ons vijfde nationale BLVC Café plaats in het bouwkunstige stadskantoor van Utrecht, met tevens een rondleiding in de grootste fietsenstalling ter wereld. Zo’n 70 deelnemers gingen hier samen een middag aan de slag met het thema ‘Leefbaarheid’ in drie parallelle aansprekende workshops na een plenaire sessie van SAAone, het consortium dat het project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef realiseert.

Ernst en humor afgewisseld
Hans Wiemerink is verantwoordelijk voor de leefbaarheid en veiligheid van dit wegenbouwproject. Met charme en humor bespreekt hij een aantal cases die met een lach, herkenbaarheid en ernstige knikjes ontvangen werden. Zoals: hoe zorg je ervoor dat mensen niet op het bouwterrein komen, hoe voorkom je dat kinderen op het traject komen, hoe maak je signing zo goed dat het direct de boodschap overbrengt; denk hierbij aan spookrijders, drijfzand, etc.

BLVC Café

Drie workshops; maximaal kennis opdoen
Opdrachtgevers en marktpartijen volgden na deze sessie drie verdiepende workshops om in korte tijd maximaal kennis op te doen en kennis te delen. Tussen de workshops en na afloop was er steeds tijd om de sessie na te bespreken en nieuwe contacten op te doen.

Ken je buurman!
Zo heette een van de workshops, onder leiding van Wilfred Janssen van Giesbers Wijchen. Hij deelde het ervaringsproces dat de afgelopen jaren is doorgevoerd binnen het bedrijf om de slogan “Bouwen als beste buurman” vorm te geven. Wat heeft het hen gekost en wat heeft het opgeleverd? Een prachtig inkijkje in het veranderproces van een bouwbedrijf.

Leefbaarheid versus veiligheid
Omgevingsmanager Eva Zonneveld (TBI Mobilis / DHM Infra) en de omgevingsmanager van de gemeente Den Haag praatten de deelnemers bij over de balans tussen leefbaarheid en veiligheid bij de bouw van de ondergrondse fietsenstalling Koningin Julianaplein.

Hoe zorg je er in de praktijk voor dat voetgangers, fietsers en automobilisten veilig het werk kunnen passeren, het tegelijkertijd voor de omgeving leefbaar blijft en voor het project werkbaar? Op dit project geldt een hijsverordening wat inhoudt dat er binnen een bepaalde straal geen mensen mogen zijn wanneer gehesen wordt. Effectief houdt dat in dat het gebied wordt afgezet, ook winkels en andere panden, in dit geval met 21 verkeersregelaars die dat in goede banen leiden. Dit heeft een grote impact op de omgeving, maar zorgt wel voor veel minder risico’s. Winkels worden zo’n zes keer per dag tijdelijk gesloten… Maar ook wordt anders gehesen om de impact en de hinder voor de omgeving zo min mogelijk te laten zijn.

Van binnen naar buiten de hekken
Het klinkt voor de hand liggend. Maar werkt het in de praktijk ook zo? Ruud Verheijen (inspecteur Handhaving bij Gemeente Utrecht) en Harry Dijkstra (projectleider bij Schutte Bouw & Ontwikkeling) zijn beide betrokken bij het Project Rhenomare in De Meern. Het BLVC-plan van dit project is compleet, werkt in de praktijk en wordt door de gemeente gewaardeerd. In een derde workshop leerden aanwezigen hoe het plan was opgebouwd en wat de gemeente er zo aan waardeert. Het grootste goed aan de samenwerking was dat Harry Dijkstra voor aanvang alles met handhaving had doorgesproken. De ogenschijnlijk eenvoudige rotonde was namelijk gelegen op een belangrijke verkeersader in De Meern. Samen met handhaving heeft Dijkstra de mogelijkheden doorgesproken en hier kwam ook als oplossing dat de busbaan gebruikt kon worden als logistieke route voor het bouwverkeer. Een project in co-creatie.

Na het inhoudelijke deel en een inspirerende rondleiding door de grootste fietsenstalling van de wereld, werd het programma afgesloten met een diner. Zo werd nogmaals een moment gecreëerd om na te praten en te netwerken.

Door: Barbara van Baarsel