Bewuste Bouwers, beste buren!

Bewuste Bouwers Boost 2019: communicatie met de omgeving

Traditiegetrouw vond op de derde maandag van januari de Bewuste Bouwers Boost plaats. Op 21 januari kwamen ruim 40 bedrijfsdeelnemers, netwerkpartners en bestuursleden bij elkaar tijdens deze kick-off van het jaar. Deze keer stond het in het teken van communicatie voorafgaand, tijdens en na de bouwperiode. Een belangrijk onderdeel van een veilige bouwlocatie is de wijze waarop wordt gecommuniceerd met de omgeving. Ook werden de Best Presterende Bouwprojecten van 2018 bekend gemaakt.

Te gast in het innovatielab

Op uitnodiging van Maarten Re­ij­gers­berg, oprichter en ‘#eindbaas’ van RauwCC, waren we te gast in Connext Lab; het innovatielab van Connect Holland. RauwCC is een Rotterdams communicatiebureau en is onder meer verantwoordelijk voor de social media van de campagnes ‘De Bouw Maakt Het’ en ‘Je Gaat Het Maken’ Bouwend Nederland.

“Jullie zijn ontzettend goed bezig om een beste buur te zijn voor jullie omgeving,” spreekt Anneke Witte (directeur Bewuste Bouwers) de aanwezigen toe. “Omgevingsmanagement is een van de belangrijkste pijlers van Bewuste Bouwers en communicatie kan zorgen voor minder hinder voor de omgeving. Hier bij RauwCC hopen we daar vandaag meer over te leren.”

In vijf dagen van idee naar getest prototype

“Wij helpen organisaties met vraagstukken op het gebied van innovaties en innovatieversnelling. Het krachtige instrument dat we daarvoor inzetten is de Google Design Sprint,” vertelt Nicole van Ham (Design Sprint Facilitator Connext Lab). “Een belangrijk onderdeel van de vijfdaagse sprint in het innovatielab is de toetsing van wat de klant wil. We kunnen bedenken wat wij willen, maar het gaat om waar de eindgebruiker behoefte aan heeft. Daarom betrekken we ook werkelijke persona’s van het merk of het bedrijf bij de ontwikkeling van het design, ofwel de oplossing.”

Hieronder de kenmerken van de Google Design Sprint:

  1. In vijf dagen tijd een uitdaging tackelen: van uitdaging naar gevalideerd prototype;
  2. Antwoorden van échte klanten/gebruikers;
  3. Team-bonding: de neuzen gaan dezelfde kant op;
  4. (Stakeholder) engagement;
  5. Bruikbaar voor allerlei typen vraagstukken.

Van tienduizend klagers naar twintigduizend fans

De bouwsector is heel innovatief; de resultaten verdienen het om aan de buitenwereld te tonen. Manon Bode (Strateeg RauwCC) neemt ons mee in hoe zij dat bij RauwCC hebben aangepakt bij het project van de Maastunnel. RauwCC neemt nu zo’n twee jaar de social media activatie voor haar rekening, waarbij community building centraal staat.
“De uitdaging waar we voor stonden: de Maastunnel werd twee jaar (tot zomer 2019) afgesloten richting Rotterdam-Zuid. Dit had en heeft een grote impact op de bereikbaarheid en het imago van de gemeente Rotterdam. Bovendien is de Maastunnel een Rijksmonument wat een aantal beperkingen met zich meeneemt.

Vanuit dat vertrekpunt is de strategie bepaald. Dit is kort gezegd de focus geweest voor de social mediacampagne rondom de sluiting van de Maastunnel:

  • grensoverschrijdend samenwerken;
  • niet lullen maar poetsen;
  • durven!;
  • het gevoel van ‘onze tunnel’ creëren en versterken.

We vinden het daarbij heel belangrijk dat altijd vragen gesteld moeten kunnen worden (continu online bereikbaarheid) en dat de communicatie actueel en realistisch is.”

In vier stappen is gewerkt aan de communicatie: Trots, Nut & Noodzaak, Bouw en – om weer mee af te sluiten – Trots. In de presentatie kun je zien wat hieronder verstaan wordt. Denk bijvoorbeeld aan de tentoonstelling ‘Onze Tunnel’, offline en online campagnes met informatie, interviews en artikelen waarin bouwhelden een gezicht hebben gekregen en de tunnel die aankomende zomer wordt teruggegeven aan de Rotterdammers.

Dan de vertaling naar social media: “Er is een constante stroom van communicatie, zodat mensen weten wat speelt. Met contentpijlers geven we vorm aan verschillende communicatie-uitingen. Zoals tegeltjeswijsheden, een blik naar het verleden én de toekomst, maar ook een kijkje achter de schermen met portretten van de mensen die in en aan de tunnel werken. We willen mensen betrekken én verrassen, waarbij we de interactie met onze volgers aan gaan. Ook laten we peilen hoe we ervoor staan. Mensen uit de omgeving vonden het echt niet leuk dat de tunnel dicht was, maar we zijn transparant en eerlijk geweest en hebben ingespeeld op hun reactie. Dit heeft er onder andere voor gezorgd dat we een community bestaande uit een groot aantal volgers met een positief sentiment hebben opgebouwd.”

Latest & greatest

Aansluitend liet Maarten Re­ij­gers­berg een aantal premium content trends voor bouw- en infrabedrijven zien aan de hand van voorbeelden om jongeren te enthousiasmeren voor de bouwsector. “Zo hebben wij de social media verzorgd van de campagne ‘Je gaat het maken in de bouw’, voor Bouwend Nederland. Hiervoor hebben we een 360°-video gemaakt, die met kartonnen virtual reality-brillen heel realistisch wordt. Door in deze virtuele wereld te stappen krijgen jongeren een goed beeld van wat je kunt doen in de bouw.” Voor AVR is een campagne ontwikkeld waar medewerkers zelf content hebben gedeeld. “Dat is authentiek, daar streven we naar. Want met die mensen gaan sollicitanten uiteindelijk echt werken. Voor Croonwolter&dros hebben we een interactieve video gemaakt met een hololens implementatie. Hiermee kun je een energieneutrale tunnel van dichtbij bekijken en zelfs voelen.” Met deze voorbeelden hebben we kunnen laten zien dat er veel mogelijkheden zijn, zowel live als digitaal, om te communiceren met je omgeving.

Best Presterende Bouwprojecten van 2018

Als klapstuk van de avond werden de inmiddels begeerde Bewuste Bouwers Awards uitgereikt. Projecten die het uitzonderlijk goed gedaan hebben in 2018 werden door Koene Talsma (bestuurslid Bewuste Bouwers) in het zonnetje gezet. Op de eerste plaats eindigde (met een 9,3) ‘Biosintrum’, dat gerealiseerd werd door Bouwbedrijf Buiteveld, onderdeel van de bouwcombinatie Natuurlijk Bouwen. Tweede werd (met een 9,1) het project ‘Amstelstation & Omgeving’, gerealiseerd door Mobilis – van Gelder.

Rob van der Hoek (Bouwbedrijf Buiteveld): “Bij de start van dit project was Bewuste Bouwers helemaal nieuw voor ons. Maar vanaf dag één tot en met de oplevering hebben we een enthousiast, positief en betrokken team gehad. Deze award hebben we dan ook met gepaste trots in ontvangst genomen en zien wij als een bevestiging en bekroning op de betrokkenheid en het enthousiasme van ons uitvoeringsteam.”

Ton Wisse (Mobilis TBI): “Met de mensen die in de tender gestart zijn hebben we dit project succesvol binnengehaald. Datzelfde team heeft het hele project meegewerkt. We hadden een hele goede samenwerking met de opdrachtgever. Het is belangrijk dat je een eenduidige uitstraling hebt en elkaar versterkt.”

Hier lees je alles over de Best Presterende Projecten.

Documenten

Fotoreportage

Fotocredits: Dick van Baarsel