Bewuste Bouwers, beste buren!

Best Practice op de nieuwbouw van dé Eindhovense parkeergarage

P1 - MPB Eindhoven Airport - 02

Het project Parkeergarage P1 – MPB Eindhoven Airport is aangemeld bij Bewuste Bouwers. Daarmee geeft het projectteam aan dat ze de gedragscode als leidraad gebruikt om een ‘goede buur’ te zijn. In voorbereiding op en tijdens het auditgesprek toetste auditor Jenny Smets hoe hieraan invulling wordt gegeven: “Het project presteert op alle pijlers boven de norm van de Bewuste Bouwers gedragscode. Met een gemiddelde van 8,0 voldoet het aan de eisen van 2 punten voor de credit MAN2 van BREEAM. De samenstelling van een vast hijs-team met ingerichte hijskeet wordt door ons erkend als Best Practice.

Project Parkeergarage P1 – MPB Eindhoven Airport

Het project betreft de sloop van de – veelbesproken – ingestorte parkeergarage, de herinrichting van het bestaande parkeerterrein P1 & omgeving en de nieuwbouw van een vierlaags parkeergarage met commerciële ruimtes en een busterminal eronder. Het project heeft aangegeven een gecertificeerd BREEAM Very Good te willen behalen.

Beperking van bouwhinder

Er zijn vijf pijlers binnen de gedragscode, te weten: omgeving, veilig, vakmensen, milieu en verzorgd. Binnen deze pijlers worden bouwprojecten die zich hebben aangemeld bij Bewuste Bouwers op diverse punten onder de loep genomen door een auditor die tevens spreekt met de hoofduitvoerder en/of omgevingsmanagers van het project. In het geval van Parkeergarage P1 – MPB Eindhoven Airport sprak Jenny Smets met hoofduitvoerder Danny Burgstede, uitvoerder John Pater, werkvoorbereider Pravash Rigpal en projectdirecteur Ron van de Horst.

P1 - MPB Eindhoven Airport - 01

Jenny Smets: “Bouwhinder voor de omgeving wordt hier zoveel mogelijk beperkt. Zo wordt op zaterdag beton gestort, omdat de wegen dan rustiger zijn. Radio’s zijn niet toegestaan op het werk. En samen met de opdrachtgever is gekeken hoe de bouwplaats en omgeving ingericht konden worden om de doorstroom en het parkeren zo goed mogelijk vorm te geven. Ook is de BAM duidelijk aanwezig als bouwer door de huiskleuren, keten en bebording. Meerdere borden van Verbeterdebouw.nl hangen rondom de bouwplaats en de hele bouwplaats is afgezet met een vast hekwerk wat bewust open is gehouden zodat het project door iedereen te volgen is.”

Voor de start van het project heeft BAM een open avond gehouden voor de omgeving. Samen met de gemeente en Eindhoven Airport is gekeken hoe de bouwplaats en de openbare weg ingericht zouden moeten worden. In een volgende open avond wordt de omgeving uitgenodigd om de resultaten te laten zien. “Vragen, klachten, tips en complimenten worden professioneel opgepakt en gedeeld met medewerkers tijdens de daily stand,” vertelt Smets.

MPB Eindhoven Airport - 03

Best Practice in de pijler Veilig: speciaal hijsteam

De bouwplaats is rondom afgezet met hekwerk en het project is alleen toegankelijk via een tourniquet met pascontrole; een portier ontvangt iedere bezoeker. Smets: “Rondom het project zijn geen onveilige situaties gezien; er is zelfs een zebrapad verplaatst zodat het ieder verder ligt dan de bouw-inrit.”

Dan de Best Practice: op het dak worden kleine kranen ingezet als aanlijn-beveiliging waardoor de bewegingsvrijheid van de medewerkers wat groter is. Hoofduitvoerder Danny Burgstede heeft op dit project een vast hijsteam samengesteld met drie pickers en een kraanmachinist. Van de drie pickers is er een ook een kraanmachinist. Door deze inzet worden de lasten beter en veiliger opgehesen en is de tweede kraanmachinist inzetbaar als dat nodig is. In een aparte container worden alle materialen bewaard die voor het hijsen nodig zijn. Smets: “Het team met container is zo’n succes dat dit nu ook op andere bouwen van de BAM zo gedaan wordt. Dit is nog niet eerder gezien en wordt door Bewuste Bouwers dan ook beoordeeld als Best Practice.”

Door: Barbara van Baarsel