Bewuste Bouwers, beste buren!

Best practice: Omleiding via de bouwplaats

Hartje Amsterdam. Een tussen twee andere gebouwen staand kantoorgebouw wordt gestript en opnieuw ingericht door Goossen Te Pas Bouw. Tijdens de audit werd coördinerend auditor Bouwe van den Ende verrast door de genomen maatregelen om de bereikbaarheid van de wijk goed te houden. “Als de weg geblokkeerd wordt door een leverancier of ander groot voertuig, kunnen de voorbijgangers gebruik maken van de bouwplaats als alternatieve route. Een vrij eenvoudige oplossing die veel frustratie in de omgeving voorkomt.”

Voor de start al bedacht

Maikel Groters is projectleider voor Nieuwevaart, het BREEAM project dat door Bouwe werd bezocht. “In Amsterdam is ruimte schaars. Het kantoorpand grenst aan een stoep en een straat. Aan de andere kant van de straat gebruiken wij het voormalige parkeerterrein als bouwplaats. Tijdens de sloopwerkzaamheden, die door een andere partij werden uitgevoerd (en los staan van onze opdracht) zagen we dat het blokkeren van de straat voor de omwonenden tot veel ergernis leidt. Daarom hebben we voordat we de bouwplaats gingen inrichten nagedacht over het voorkomen van hinder en bedachten een omleiding via de bouwplaats.”

Omrijden over de bouwplaats

“Op het moment dat we de straat tijdelijk blokkeren met bijvoorbeeld een kraan of een groot voertuig, zetten we de bouwplaats open. Een medewerker logistiek en bouwplaats neemt dan de taak van verkeersregelaar op zich en zorgt dat alle voetgangers, fietsers en auto’s weten hoe ze hun weg veilig kunnen vervolgen. In het begin moesten de omwonenden daar even aan wennen, nu gaat het bijna vanzelf. Doordat we al voordat we de bouwplaats in gingen richten hadden nagedacht over deze omleiding, kunnen we de doorstroming nu eenvoudig vlot en zonder veiligheidsrisico’s laten verlopen. De omwonenden zijn ook supertevreden en dat is belangrijk.”

Hulp van betrokken buren

Een betrokken en blije omgeving heeft ook andere voordelen. “We waren een tijdje geleden aan het frezen. Eén van de buren kwam toen langs om te melden dat er nog een raam open stond. Het is heel fijn als je korte lijnen hebt met je buren en ze je direct melden als er iets niet goed gaat of ze ergens hinder van hebben. Dan kun je het ook direct oplossen. In zo’n groot project is het nooit mogelijk om helemaal geen overlast te veroorzaken, maar als je goed uitlegt wat je gaat doen, wanneer en hoe, hebben de buren hier vaak begrip voor. En dat maakt voor ons het werk leuker en makkelijker.”

Route voor grote voertuigen in beeld

Behalve deze best practice merkte Bouwe ook een goed voorbeeld op. “Voor leveranciers en onderaannemers, die vaak met grote voertuigen komen, maakte Goossen Te Pas een video instructie over de bereikbaarheid. Zo kunnen de chauffeurs al voor vertrek zien wat ze gaan tegenkomen onderweg en hoe ze moeten rijden. Het is een goed en eenvoudig idee waar andere bouwplaatsen ook wat mee kunnen doen.”

Voor meer informatie over deze of andere best practices kun je terecht bij coördinerend auditor Bouwe van den Ende via Bouwe.vandenEnde@bewustebouwers.nl.