Bewuste Bouwers, beste buren!

Best practice: de Maastrichtse Maatwerkscheurkalender

Grootschalige renovatie van een appartementencomplex met 144 sociale huurwoningen in bewoonde staat. Dat is wat Laudy Bouw & Ontwikkeling op dit moment doet in de Maastrichtse wijk Malberg. Voor de ontwikkelde scheurkalender waarmee de bewoners elke dag op de hoogte zijn van wat er op die dag wordt gedaan en wat zij zelf moeten of kunnen doen, kregen zij het stempel best practice. De tip voor andere projecten: investeer in de relatie met de omgeving. Pas je communicatie aan op de doelgroep; qua communicatiemiddel, taalgebruik en vormgeving. Renoveren is veel meer dan Bouwen. En net zoals voor de Bewuste Bouwers gedragscode geldt ook hier: blijvend verbeteren is de norm.

Malberg flat

De meest perfecte versie tot nu toe

Harm Rombouts is projectleider en trots op de resultaten van zijn eerste audit. “Ik had zelf al het idee dat ‘we er goed op stonden’. Beloond worden met een best practice is dan een leuke verrassing. We hebben die gekregen voor onze scheurkalender. Op zich niet heel nieuw. Wij gebruiken dit middel ook op andere projecten. Voor dit project gebruiken we echter ‘de meest perfecte versie tot nu toe’. Op basis van onze ervaringen maken we hem steeds beter. We hebben een mooie afwisseling van tekst en cartoons om de bewoners voor te bereiden op wat er gaat komen. We hebben te maken met een heel diverse doelgroep en onze boodschap moet voor iedereen duidelijk zijn. Behalve de werkzaamheden die overal worden uitgevoerd, zijn er ook nog maatwerk-werken. Die staan ook op de persoonlijke kalender. Dat is denk ik ook één van de succesfactoren van deze versie. Hij is echt persoonlijk gemaakt.”

scheurkalender maastricht laudy

Betrokken bewoners

De appartementen krijgen allemaal een nieuwe keuken, badkamer, toilet, individuele CV en mechanische afzuiging. En dat is alleen nog maar de binnenkant. Aan de buitenzijde wordt de gevel geïsoleerd, de ruiten worden vervangen, het dak wordt vernieuwd en de entree wordt aangepakt. “Maar daar merken de bewoners het minst van. De grootste uitdaging is om de binnenzijde van iedere woning in 11 dagen zo te renoveren dat die weer jaren mee kan terwijl de bewoners er blijven wonen. Om de uitvoering gesmeerd te laten verlopen is het essentieel dat je de bewoners aan je kant hebt. Als iemand bijvoorbeeld niet om 8 uur de deur opendoet of de keuken heeft leeggeruimd, kan je hele planning in de soep lopen. We investeren veel in de relatie, ook in de voorbereiding. Ik weet 100% zeker dat dit zich terugverdient in een soepel lopend proces en een hogere tevredenheidsscore. We laten onze bewonerstevredenheid door een extern call-center meten. We hebben nu ongeveer 100 woningen gedaan en we hebben al best veel tienen gekregen. Daar doe je het voor toch?”

Onderdeel van groter geheel

De scheurkalender is niet als enige middel verantwoordelijk voor het enthousiasme van de bewoners. “We houden spreekuren voor bewoners, we zijn telefonisch altijd bereikbaar en we bellen voor de start nog of alles duidelijk is. Dat twee dagen vooraf bellen hebben we later toegevoegd omdat we merkten dat niet alle voorbereidingsstappen duidelijk waren.” Een complete renovatie in 11 dagen klinkt als heel snel. Voelen bewoners dat ook zo? “Het is nog steeds een flinke inbreuk op het dagelijks leven van de bewoners. Daarom hebben we een bouwkeet compleet ingericht met wasmachine, toiletten, douches, een woonkamer, zithoek en keukentje. Die wordt hier in de volksmond de ‘Hoeskamer’ genoemd. Ze mogen die de hele dag gebruiken, maar er mag niet geslapen worden. Wij maken die elke dag netjes schoon. Een fijn ingerichte en schone keet geeft echt een thuis gevoel.”

de huiskamer in maastricht

In augustus pakten alle bouwvakkers hun spullen, ruimden alles op en lieten alleen een aantal containers achter waarin de spullen voor na de vakantie klaar stonden. “Zo hadden wij en de bewoners lekker een paar weken vakantie.”

Voor meer informatie over deze of andere best practices kun je terecht bij coördinerend auditor Bouwe van den Ende via Bouwe.vandenEnde@bewustebouwers.nl.